Velik. Z donečim glasom kakšnega Titana. Predstavljam si ga, kako bi v stoletju pred začetkom prvega tisočletja v Rimu stal ob boku Ciceru in pred nepridipravi branil republiko. Pravzaprav bi to zlahka počel tudi danes; težava je edino v tem, komu bi se v svoji domovini postavil ob bok. Gotovo ne komu iz Gibanja 5 zvezd, ki mu je zelo naklonjen. Bog pomagaj.
Dario Fo ima sedeminosemdeset let in je gotova ena bolj kompleksnih osebnosti med evropskimi umetniki. Igralec. Režiser. Komediograf. Slikar. Arhitekt. Njegove predstave igrajo po vsem svetu, doma pa je bil velikokrat trn v peti Vatikanu, fašistom, komunistom in tudi načelno naklonjeni levici, saj sta z ženo in sodelavko Franco Rame, ki je žal umrla pred nekaj meseci, vedno zavzemala politično in socialno angažirano gledališko držo. Pri njiju se je za navidez lahkotnimi šalami vedno skrivala boleča resnica, ki ni prizanašala nobeni instituciji. In še danes je tako.
V stanovanju/ateljeju v jugovzhodnem delu središča Milana nenehno zvonijo telefoni. Asistentke asistirajo. Je sredi odhoda na gledališko turnejo oziroma prihoda z nje. Pravi, da se včasih zdi samemu sebi tak, da tistega, kar je najpomembneje, sploh ne vzame na znanje. V resnici ni nič teatraličen. Nobenih poudarjenih gest ali pavz. Pomislekov pred izgovorjenim, ki bi vodili k ugajanju ali ugibanju. Pravzaprav so usta ves čas, tudi ko posluša, samo priprta – kot bi bila v nenehni pripravljenosti naskoka z repliko.
»Sramežljivec, ujetež, kar naprej si delam sramoto … Nakar vse to pozabim. Ne nenamenoma. Ozrem se po napakah drugih, jih združim s svojimi, jih strašansko napihnem, nemara celo dodam zvrhano mero nežnosti, hudobije, nepotrebnih čednosti, katolištva, ki ga premorem – če še ne veste, tudi jaz sem bil ministrant –, primešam še strahove, moje zadrege v trenutkih, ko ne vem, kaj reči, preveč besedičenja, ko ne vem, ali bi molčal, in sram, da sem sploh kaj izrekel … Kot zdajle. Vse to vržem na vrh nekega kupa. In potem! In potem se ta gmota začne potiti – bruha besede, te pa dejanja … Rodi se nekaj za glumače in burkeže.« Za vse nas.
Fo premore pogum, da se zna videti takšnega, kot je. Izpostavi, da je včasih zaradi lažne skromnosti počenjal nečimrne reči. Ne vprašam, katere. »Navdihujem se iz zgodovine, skušam razumeti, kaj je brezvoljnost, ki jo danes najdemo povsod. Čeprav vsi ves čas – ves čas! – samo de-la-mo.«
Iz slikarstva je diplomiral na Akademiji lepih umetnosti di Brera v Milanu, do tega, da bi čisto zares bil arhitekt, mu manjka nekaj izpitov. Svojo poklicno pot je začel na radiu, nadaljeval v gledališču in televiziji.
Toda najpomembnejše v njegovem življenju je bilo in ostaja gledališče. Zaradi pogostih posegov cenzure na radiu in televiziji pred tremi desetletji in še več sta z ženo Franco Rame svoje delovanje usmerila predvsem v teater. Ustanovila sta gledališke skupine Campagnia Dario Fo-Franca Rame, Združenje Novi oder, Gledališko združenje Komuna. Ker sta želela obuditi začetke ljudskega gledališča, je Fo svoje, pozneje pa tudi njune skupne igre uprizarjal na italijanskih mestnih trgih, v tovarnah, kjer je našel stik z občinstvom iz delavskega razreda, in jih je glede na odziv sproti spreminjal, v psihiatričnih bolnišnicah – bil je eden najbolj gorečih zagovornikov zaprtja teh ustanov v Italiji. Njegove predstave so po številu uprizoritev po vsem svetu – samo Burkaški misterij premore več kot 5000 postavitev – prav v vrhu. Gledališki komadi (Burkaški misterij, Naključna smrt nekega anarhista, Nadangeli ne igrajo fliperja, Sodoben zakon, Ubu rois, Ubi bas, Nenormalni dvoglavec …), ki jih je snoval vse od poznih petdesetih, so se zapisali v zgodovino in so vedno odkrito ali prikrito v kontekstu z aktualnimi političnimi razmerami.
Burkaški misterij (Mistero buffo), v katerem je sam tudi nastopal, je režiral leta 1969. V njem je recitiral fantazijsko predelavo antičnih tekstov v tako imenovanem grammelotu, gledališkem jeziku, izročilu commedie dell'arte, ki posnema ritem in intonacijo resničnega jezika, v tem primeru je uporabil narečje Padske nižine.
V osemdesetih letih ga je zmaga Silvia Berlusconija še dodatno spodbudila k satiričnemu gledališču. Teoretiki pravijo, da je povednost njegovih predstav, ki črpajo navdih iz tradicije starih vaških pripovedovalcev in srednjeveške dramatike, zgrajena na stalnem soočanju z občinstvom. Njegov srednjeveški igrc ni samo burkež, ampak tudi glasnik revolucionarnih misli, ki naj gledalca spodbudijo k razmišljanju o lastni usodi.
Leta 1997 je Dario Fo prejel Nobelovo nagrado za književnost.
Gledališče Auditorium della Conciliazione, ki ga upravlja Vatikan, je vaši postavitvi predstave In fuga dal senato, ki bi premiero morala doživeti v začetku tega leta, reklo ne. In spet ste povzročili škandal.
Drži, a zaradi tega, ker je hotel Vatikan mojo predstavo, ki sem jo ustvaril na podlagi knjige moje pokojne žene in drage sodelavke France Rame – gre za njene spomine na čas, ko je bila dve leti italijanska senatorka –, cenzurirati. Seveda sta to bili dve grenki leti. In Franca, tako kot jaz, nikoli ne olepšuje resnice. Koliko zakonov, sprememb zakonov je predlagala in vedno naletela na zaprta vrata, še v obravnavo niso prišli.
V knjigi nikomur ne prizanaša. Njena rdeča nit pa je, da italijanski politiki skrbijo samo za svojo rit. Ko so zavrnili predstavo, me je samo naslednji dan poklicalo približno deset ravnateljev različnih gledališč, ki bodo z veseljem gostili predstavo. Obenem pa vzporedno že snujem novo, o svetem Frančišku – ni naključje, da si je novi papež izbral to ime. Mislim, da tudi že izvaja program, politiko, če temu lahko tako rečemo, ki ga je izvajal Frančišek v času svojega življenja. Vse dobro mu želim.
V enem od intervjujev ste rekli, da ste dvajset let ponavljali, da nočete živeti kot demokristjan …
Drži, ampak mislim, da bom žal primoran živeti kot demokristjan, kar je še slabše (smeh) …
Kako se odzivate na čas, v katerem živimo?
Ne morem reči, da me danes sploh še kaj gane. Z odprtimi usti spremljam, kaj se dogaja v Evropi, Italiji, po vsem svetu. Za vogalom svoje ulice. Toda najbolj razumem svet, v katerem živim. In nepredstavljivo se mi zdi, da se je tako radikalno spremenil naš odnos do dela, še bolj do vrednotenja dela. Ali kdo danes sploh še govori o socialni pravičnosti? Nihče. Posledice napačnih politik bodo spet plačevali navadni kristusi, in to na najbolj neciviliziran način.
Spomnim se, kako ste leta 1997 po prejetju Nobelove nagrade in po tistem, ko ste od švedske kraljevske družine prejeli še milijardo in 690 milijonov takratnih lir, ustanovili Odbor Nobela za invalide. Kaj ste naredili s tem denarjem?
Najprej sva s Franco izračunala, da bi lahko s tem denarjem kupila 32 kombijev, ki so prilagojeni za prevoz invalidov. Kaj mislite, kaj sva storila? Razdelila sva ga med ljudi, ki so ta denar potrebovali bolj kot midva …
Kako mislite, da vas doživljajo ljudje?
Nič kaj ne razmišljam o tem. Ljudje zunaj gledališkega sveta so me imeli in me še vedno imajo za nekakšnega burkeža, človeka dovtipov. Veliko komikov nastopa tudi v tako imenovanem privatnem sektorju, pripovedujejo vice ipd. Jaz pa takrat, ko nisem v gledališču, počivam.
Slikate?
Slikam in pišem. Pišem knjigo o položaju igralca danes. Osredotočil sem se predvsem na igralca v Italiji. Ampak verjetno ne bom udaril mimo, če bom rekel, da imamo vlado, smo imeli vlade – tako pri nas kot pri vas –, ki so bile več kot nezainteresirane za umetnost in kulturo. Posledica tega je velikokrat dejstvo, da občinstvo kaže vse manj zanimanja za gledališče, film, literaturo in druge umetniške panoge. Umetnik še kako sluti, ko njegovo delo nima nobenega odziva, slednje pa vpliva na njegovo kreativnost …
Toda vi ste vedno imeli odličen dialog z občinstvom.
Zase lahko rečem, da sem privilegiran, saj nastopam že šestdeset let, občinstvo me dobro pozna in mislim, da ga znam še vedno presenečati. Vsaj upam, da je tako.
Večkrat ste o našem času rekli, da gre za čas antropoloških mutacij …
Predvsem zato, ker sta mutirali dve skupini, tista mladih in tista delavcev. Oba subjekta sta radikalno spremenila svoje registre. Postalo jima je jasno, da ju je oblast postavila ob zid. Še nedolgo tega, gledano s perspektive človeške zgodovine, je ta ista oblast razred delavcev nagrajevala, mu pomagala, organizirala počitnice na morju za njegove otroke, organizirala kulturniške sprehode ... Danes pa oblast ponuja samo eno možnost: vzemi ali pusti. In to nikakor ne pomaga pri tem, da bi si človek, delavec lahko zgradil digniteto. Digniteta je pomemben konstitutivni element posameznika. Ko mu jo vzamete, poklekne. Poklekne, še preden mu vzamete denar.
Spomnim se, kako smo pred leti na Sardiniji uprizorili predstavo in njen izkupiček namenili delavskemu boju tamkajšnjih ljudi – eden od njih je po zaključku pristopil k meni in mi rekel, veste, ne znamo se veseliti denarja, ampak spomnili ste se nas, da lahko spet imamo digniteto … Tudi sam včasih pozabim, da moram biti časten, hvaležen sem, da me kdo spomni na to.
Je res tako enostavno, nekaj tirad, človekov smeh in vse bo rešeno?
Smeh je pomemben, ker odpre pot osvoboditvi, obenem pa relativizira tisto, kar slepo spoštujemo. O tem je že leta 1905 pisal Freud in revolucije v sedemdesetih so o tem tudi povedale svoje.
Kaj je za vas smeh?
Smeh, osvobajajoča zabava je odkriti, da je nasprotje v sami srčiki stvari in je veliko bolj resnično ali vsaj verjetno.
Značilnosti vašega gledališča sta antikonformizem in satirična nota, naperjena proti politiki in obči morali, pogost junak je norec, ki mu je dovoljeno povedati neprijetno resnico. Nam pa ni.
Je, je. Samo možnost vam morajo dati. Ali pa si jo vzemite. Moramo si jo vzeti! Jaz si pogosto pomagam s farso, oblečem jo v kako bolj ali manj učinkovito satiro in uvedem zgodovinske osebe in dogodke – seveda z logiko, obrnjeno na glavo. Kako si politiki včasih belijo glave, da bi kaj razumeli!
Mislim, da ste Nobelovo nagrado dobili prav zato, ker ste ostali onkraj sanj, na drugem delu nebesnega svoda, kot radi rečete, v otroškosti, ki ponuja konstantne salte mortale odrasli zadrti pameti.
V življenju sem imel srečo, da nisem bil deležen samo kruha, temveč tudi iger. Ampak poglejte, saj nisem edini. Skoraj vsak od nas je najmanj enkrat v življenju bil nepopisno radosten, vsaj enkrat v življenju je prišel do zanj pomembnih spoznanj, ki so mu risala pot za naprej. Že od začetkov zgodovine človeštva, ko je preživeti resnično zahtevalo napor od naših prednikov, je človek imel potrebo po igri – to nam kažejo podatki o tem, kako so živeli lovci nekaterih primitivnih plemen. Obstajajo dokazi, kako so se velikokrat poskušali vživeti v vlogo kakšne živali, jo oponašali … V tem je človek že ob svojih začetkih pokazal velik smisel za ironijo in užitek do nečesa, kar je v nasprotju z logiko.
Zanimivo je tudi, da so nekatere antropološke študije pokazale, da je novorojenček postal človek takrat, ko je skupnosti, v katero se je bil rodil, iz njega uspelo izvabiti smeh. V ta namen so prirejale neke vrste rituale, podobne današnjim krstom, ob katerih so se spakovali in počenjali vse mogoče, da bi se krščenec začel smejati. Ko se je to končno zgodilo, se je boginja poroda lahko oddaljila, kajti smeh je pomenil, da ima pred seboj človeka, ki je ne potrebuje več.
Vidite, da je potreba človeka po paradoksnem, drugačnem živem v njem od vekomaj. Že v prehistoričnem času je bilo zanj tisto, kar ga je razvedrilo, enako pomembno kot bližina samice oziroma samca, kot hrana … Potreba po domišljiji je bila življenjskega pomena – brez nje so veliko hitreje kot mi danes izgubljali moč in željo. Danes temu moderno pravimo smisel do življenja ali za življenje.
Še bolj moderno se temu reče, da človek goji napačne iluzije. In od njih tudi umre.
Imate prav. Ampak od nečesa je treba umreti. (smeh)
Nobelova nagrada.
Jaz in Nobelova nagrada? Na kraj pameti mi ne bi prišlo kaj takega. Toda moja mati je imela grozljivo intuicijo in rekla je, da me čaka nekaj velikega. Izmišljevala si je dialoge z mrtvimi, prenašala nam je informacije, ki jih je »dobivala«, jih prirejala po svoje, ampak vedno s precej domišljije. Pogosto je kaj napovedala ali glede česa uganila, ampak čisto za določene stvari …
Na primer?
Napovedala je, če že hočete vedeti, da bom dobil Nobelovo nagrado. Seveda je to pri nas izzvalo salve smeha. A naj povem, da je zame že vse od moje rane mladosti gojila zelo visoke upe … Drugim otrokom tega ni govorila. Moj brat Fulvio je na primer že pri treh letih bral in počel najbolj neverjetne reči, preskočil je zadnja razreda osnovne šole in se vpisal neposredno v gimnazijo. A moja mati, kot bi bila slepa, namesto da bi imela oči uprte v tega genija, je vse stavila na drugega konja – mene.
Kakšna razlika je med Dariem izpred osemdesetih let in tistim danes?
Psiholog Bettelheim je govoril, da lahko o otroku, njegovem življenju in značaju ter o tem, kako bo rasel in se razvijal, razumemo, če dobro analiziramo njegovih prvih sedem let življenja. Značaj, senzualnost, erotičnost, pogum, svojeglavost in celo občutek za čast se zgradijo v tem obdobju. Temu znanstveniki pravijo background človekovega značaja.
Pogosto rečete, da ste odrasli v deželi mezaràt. Kaj naj bi to pomenilo?
V lombardskem dialektu, predvsem v pokrajini ob jezeru Maggiore, beseda mezaràt pomeni »pol miš«, to naj bi pomenilo, da gre za kraj netopirjev, v Milanu temu rečejo rata-vula, »miš, ki leti« … Vsekakor mezarat označuje ljudi iz Porto Valtravaglia, ki delajo predvsem ponoči, pihalce stekla, ribiče in prekupčevalce. V tem mestu bari in gostilne nikdar niso bili zaprti, pravzaprav sploh niso imeli vrat, niso imeli glavnega vhoda. Odrasel sem v kraju, kjer so živeli ljudje iz vse Evrope, Francije, Nemčije, Španije, celo z Daljnega vzhoda. Vsak s svojo tehniko pihanja. Veliko sem se naučil od njih, oni so bili moji prvi pripovedovalci.
V kakšnem otroštvu ste odrasli?
Čudovitem. Osnovno šolo sem obiskoval v treh različnih mestih, toliko smo se selili, a vedno ostali v bližini jezera. Srednjo šolo sem obiskoval v Milanu, na umetniškem liceju Brera, potem pa sem vpisal študij arhitekture in nato še slikarstva. Sin železničarja, vedno na poti. To je seveda precej vplivalo na moj značaj. Mislim, da sem precej prijazen človek.
Res ste.
In tega nisem prinesel samo iz svojega odraščanja in družine, ob sebi sem vedno po občutku zbiral ljudi, ob katerih je ta moja benevolentnost samo še bolj kipela.
Česa se najbolj živo spominjate iz detinstva?
Spominjam se prepira med očetom in materjo. Zaradi mene. Star sem bil štiri ali pet let. Tistega dne sva namreč z bratrancem metala kamenje v vagone švicarskega vlaka. Naši pomagači pri tej igri so bili iz Pina Tronzana, kraja ob švicarski meji, vsi sinovi tihotapcev …
Umetnost in politika sta v vaših predstavah neločljiva entiteta.
Absolutno. Videl in slišal sem zelo tragične zgodbe. Moj oče je bil nekaj časa na precej odgovornem mestu pri italijanskih železnicah, mislim na regionalni ravni. Bil je odgovoren tudi za vlake, ki so prečkali italijansko mejo v Švico. Še posebej v času, ko ni bilo popolne blokade za prečkanje meje Judov. Obešali so se za vagone, se nameščali v medprostore, se skrivali v podvozja … Oče je velikokrat poskrbel, da niso padli v roke policiji. Skrival jih je in jih učil, kako naj prebegnejo v Švico. V času najhujšega fašizma, med letoma 1927 in 1929, je bilo to zelo nevarno početje. Kot otrok sem večkrat potoval v Švico in tam spoznal očetove prijatelje anarhiste. Nisem vedel, ne kdo so ne kaj so, a neznansko so me fascinirali. Imeli so svobodnega duha, to največ šteje. Vse to je ostalo z menoj …
Kdo so bili v prvem obdobju življenja, v času formiranja domišljije, vaši najboljši učitelji?
Predvsem so to bili izjemni pripovedovalci, moj dedek, kmet literat, ki je celo predaval na pavijski univerzi o tem, kako presajati drevesa, kako upoštevati lunine mene … Kasneje sem spoznal profesorja milanske univerze, ki me je naučil, kako je treba brati zgodovino, kako prepoznati resnico, kako se približati znanosti. In odkril sem, da je znanost koruptivna, prav tako kot zgodovina. Bil sem strašno radoveden, zanimalo me je samo pohajanje in igra, tako kot vse otroke, vse, kar se je dogajalo okoli mene, je bilo fascinantno. V tistem, česar nisem razumel, pa sem iskal skrite pomene …
Zbirka srednjeveških tekstov, dali ste mu naslov Burkaški misterij, ostaja ena največjih gledaliških uspešnic 20. stoletja …
Ja, še vedno ga hvalijo, nekateri so mi celo pripisali avtorstvo besedil (smeh) … Res smešno. In nenavadno, en sam človek ne bi nikdar bil sposoben tolikšne poetike, poetičnosti. Zakaj? Ker tako pač je!
Povejte primer te poetičnosti.
Vedno povem primer teksta o slepem in pohabljenem, ki sta se spoprijateljila, da bi si pomagala. Slepi na ramenih nese pohabljenega, ta pa mu govori za pot. Nekje na pol poti srečata Kristusa, ki ravno nosi križ pod Kalvarijo, in začneta teči, boječ se, da jima ne bi zakuhal kakšnega čudeža. Bala sta se namreč, da bi lahko izgubila aduta za preživetje, v imenu katerih sta prosila milosti pri ljudeh. Med tekom pa se slepi spotakne in pristaneta prav pred nogami Kristusa, ta pa, zaaf!, naredi čudež. Pohabljeni se zravna in začne jokati od žalosti, ker hodi. Slepi pa je tako presenečen nad tem, da vidi, da se skoraj zahvali Kristusu. Scena se konča tako, da pohabljeni preklinja proti Kristusu, z nogami, ki so zdaj zdrave, pa brca slepega, ki kot začaran strmi v naravo, mravlje, ženske …
Ste se pri gledališču poznega srednjega veka, dvornih norčkih navdihovali zaradi specifične komičnosti, humorja?
Seveda, imeli so izjemen smisel za groteskno. Ni ga boljšega mehanizma, ki razkriva popačeno resničnost, kot je groteska.
Ste se z njo poskušali posmehovali okusu milanskih malomeščanov?
Tudi. Predvsem. Na začetku. Toda zadnjih štirideset let je moje gledališče drugačno (tišina). Ne morem reči – moje. Franca je bila vedno zraven, ona je bila osrednji organizator, moj mali motorček …
Kako se je vajino življenje po tistem, ko so jo milanski desničarski skrajneži ugrabili, v kombiju večkrat posilili in odvrgli v park sredi mesta, spremenilo?
No, ni se. Spremenilo se je njeno, notranje. Vsaj za nekaj časa. Bala se je sama na cesto, prevelike gneče … A vedeti morate, da so nama še pred tem več let grozili s smrtjo. Še bolj po tistem, ko sva se začela glasno zavzemati za enakopravnost žensk. Franca je bila v letih 2006–2008 senatorka levosredinskega zavezništva, izvoljena je bila na listi Italije vrednot. Ta kratka politično-parlamentarna izkušnja je ni ravno navdušila, prav nasprotno, docela jo je razočarala. In o tem piše v knjigi In fuga dal senato (V begu iz senata).
Franca je znala živeti. Znala je rojevati dobroto iz bolečine. Kmalu po tragičnem dogodku je napisala tekst Lo stupro (Posilstvo), v katerem natančno popiše, kaj se ji je zgodilo. Ugrabili so jo tako rekoč pred kvesturo, sredi mesta, jo posilili, porezali, na njej ugašali cigarete …
Vemo, da je bila država sovpletena. A Franca je znala živeti tudi po tem. Še bolj neumorno sva delala, še z večjim zanosom sva gnetla umetniški amalgam: politiko in gledališče.
Pogrešam jo, tako jo pogrešam. Minilo je dobrih šest mesecev, odkar je odšla …
Tako intenzivna ustvarjalnost, kot je bila vajina, je gotovo kdaj prebudila tudi speči vulkan razprtij, ki se navadno zgodijo med moškim in žensko …
O ja, je. (smeh) Tu in tam je preprosto izginila. Nekoč je celo poletje preživela pri sinu Jacopu. Telefoniral sem ji, rekoč, Franca, dovolj je, prihajam. Pa mi je odvrnila, v redu, pridi, a mene ne bo tu … Znala je biti zelo trmasta. Moja Franca. Vsekakor ni bila ženska, ki bi se ob neprijetnostih obrnila stran. Vedno je šla stvarem do konca. A imela sva neverjetno srečo. Prav zadnja leta so bila najbolj medena. Bila sva prijatelja, kolega. Ni bila samo najlepša ženska, ki sem jo kadarkoli videl ali srečal, bila je tudi izjemna na odru, obenem inteligentna in pogumna … V Italiji ni zapora, ki ga ne bi poznala, ki ga ne bi obiskala, z organizacijo Soccorso Rosso jih je obiskala prav vse. V nekaj urah je zamrzovalnike napolnila z zdravili in kamione z novimi ležišči za zapornike … Eno življenje, tisoč prigod. To je bila Franca.
V času, ko je delala v palači Madama, sedežu italijanskega senata, je dve leti skoraj v celoti svoje državne prejemke, skupaj približno 315 tisoč evrov, namenjala drugim.
Drži in dejansko je vse zapisano, komu je namenila denar. V prvi vrsti sodelavcem – nekaj je porabila za najemnino za pisarno in za hrano, na kosila ni hodila po dragih rimskih restavracijah, ampak v bližnjo menzo, kjer je jedla za pet evrov. Vse drugo je razdelila med ljudi, ki so denar potrebovali bolj kot ona. Mislim, da je bila najbolj odgovorna oseba, ki sem jo v življenju srečal. Odločila se je, da ne potrebuje stvari.
Potrebovala je ljudi. Iz svoje senatorske plače je kupila dvajset računalnikov za potrebe sodišča za mladoletnike, ker država ni imela denarja zanje, torej iz svojega žepa je za nakup odštela trinajst tisoč evrov. Zakaj? Zato ker se državi ni ljubilo niti migniti s prstom. Delavce podjetja Eutelia, ki so ostali brez službe, je obiskala in jim razdelila svoj denar, da so lahko nahranili sebe in svoje družine …
Vse je zapisano, katerim družinam je pomagala, katerim združenjem, zabeležila pa je tudi, kje iz javne blagajne je odtekal denar in kdo je bil odgovoren za to. Solidarnost. To je bilo njeno življenje.
Povsod vidim geometrijske skice …
Kot slikar in arhitekt moram dobro poznati opisno geometrijo. Povsod mi pride prav, tudi pri pisanju in strukturiranju tekstov. Paradoks ima obliko geometrijskega lika. Ne vprašajte me, katerega (smeh).
Kundera v delu Umetnost romana, ko gre za matematiko in književnost, govori o uravnoteženem odnosu …
Seveda. Tudi Leonardo je v trikotnik umestil krog in ob straneh potegnil dva loka – napetost, dinamiko. Tako je tudi pri komediji, treba jo je fizično narisati. Zato veliko rišem, ko katero snujem: pripovedujem o prostorih, situacijah, kretnjah …
Koliko skupnega ima vaše »gledališče klovna« s paradoksnimi hvalnicami, srednjeveškimi pasticci z Rabelaisom, kasneje Cervantesom, Diderotom in ne nazadnje z Laurenceom Sternom?
Hja, rekel bi, da ne veliko. Omenili ste same znanstvenike v primerjavi z menoj, njim je bilo vse jasno! Rabelais je pa sploh mojster metafizike paradoksa. Ko se ukvarjate s paradoksnim, ga je treba najprej umestiti v realno in ga v teh okoliščinah analizirati. To je prav zabavno. Potem ga je treba pomnogoteriti in spraviti do neverjetne hitrosti misli in mišljenja, ki ji navadno težko sledimo.
Če se vrneva h geometriji, realno je vedno vodoravno, paradoks pa visi nad njo. Za paradoks je »normalno« samo projekcija, ki jo preobrača, širi, oži, kaže obrnjeno navznoter in navzven: na koncu paradoks omogoči, da v ospredje pride sekundarno in postane osrednji dogodek. To je lahko tudi človek.
Kot bi govorili o nekakšni tretji dimenziji, podobno kot pri kubistih, kjer vidimo ljudi spredaj, zadaj, hodijo sem in tja, gor in dol …
Ja, nekaj takega. Kubisti so podobo fiksirali na platno v statični obliki. Sam imam v mislih bolj metafizike iz časa de Chirica …
Zakaj ste dobili Nobelovo nagrado?
Ha, ha, ha. Zato. Nekateri menijo, da so počastili predvsem mojo oralnost, če temu lahko tako rečem. Ampak v resnici sem književnik, ki piše. Gledališče je sestavljeno iz govora, zvoka, ritma, akcije in iz besedila. In prepričan sem, da so profesorji švedske akademije v mojem primeru videli, ne samo brali, moje predstave. Obenem sem tudi scenograf, ustvarjalec kostumov, pantomim, koreograf, včasih sodelujem z avtorji glasbe pri ustvarjanju muzike. Mislim, da so nagradili totalnost mojega dela.
Vas ni premamilo, da bi zavrnili Nobelovo nagrado iz političnih razlogov, kot Sartre, na primer?
Njegova zavrnitev je imela neko vrednost, pomen. Moja zavrnitev bi pomenila nekakšno abstraktno ponavljanje, predvsem anahronistično. Tudi arbitri za nagrado so se spremenili, mislim, da so veliko bolj napredni kot literati, ki kandidirajo zanjo. Poglejte samo, kdo je v letih, ki so sledila moji podelitvi, še prejel nagrado, Saramago, Grass …
Kaj bi lahko rekli o letu 2013? Kakšno ozadje bi, če bi ga naslikali, imela vaša freska?
Uff … Preveč enostavno bi bilo reči črno. Intenzivna siva je barva leta 2013. Žal. Ljudje kar naprej ponavljajo več svetlobe! Več svetlobe! Toda luč je treba šele prižgati.
Kako si razlagate svoj uspeh?
Mislim, da je edini razlog trma, s katero sem si utrl pot do njega.
Vam je življenje naredilo uslugo s kakšno lekcijo, ki vam je še posebej ostala v spominu?
Ni bila samo ena. Teh uslug je bilo ogromno. Vsekakor ne verjamem v tiste, ki pridejo kot strela z neba. Vidite, življenje nam nalaga vedno več lekcij, kot se jih lahko naučimo. Od tod trpljenje. (smeh) Oče me je naučil, da človek z voljo lahko doseže marsikaj. Pri štirinajstih letih je bil pleskarček. S trudom je v tistih časih prišel do položaja načelnika postaje. Moji dedki so bili kmetje. Marsikdo bo ali je rekel, seveda, Fo, saj se vam vidi … In jaz se za takšen kompliment vedno zahvalim.
Zdi se, da je v politiki umerjenost postala nekaj, kar skorajda prinaša točke. Vi pa že desetletja s ponosom ponavljate, da niste umerjen človek, češ da je umerjenost problematična in da so umerjeni ljudje hinavci.
Predvsem zaradi svojega hlinjenja, zamaskiranosti. Na bruhanje mi gredo ljudje, ki so na silo prijazni, ki ne bi nikomur skrivili lasu na glavi. To je past. Ljudje, ki nikdar ne izbruhnejo, ki nikdar ne pokažejo vis esterna, zunanje moči, ki poznajo samo prijazne in mehke kretnje, so nevarni. Z enako prijaznostjo vam bodo zarili nož ne samo v hrbet, tudi v čreva. Takšni ljudje se nikdar iz nečesa ali nekoga ne norčujejo, pa ne samo to, nikdar se ne zabavajo, ne plešejo … Nikdar niso avtentični glede na svoje dano stanje v danem trenutku. Ali pa to počnejo, ampak nikdar drugim na očeh, vedno na skrivaj in skrito.
Kaj pa prihodnost?
Treba se je osvoboditi …
Česa?
Vseh spon, sramot, jarmov, hipokrizij, zaradi katerih nam kradejo življenje. Biti gospodar svojega življenja je nekaj, kar želim prav vsakemu od nas. ¾
Ali kdo danes sploh še govori o socialni pravičnosti? Nihče. Posledice napačnih politik bodo spet plačevali navadni kristusi, in to na najbolj neciviliziran način.
Moji dedki so bili kmetje. Marsikdo bo ali je rekel, seveda, Fo, saj se vam vidi … In jaz se za takšen kompliment vedno zahvalim.